tisdag 20 oktober 2009

Å fan

Man får inblick i mycket när man ska ha barn:

  1. En ny barnvagn kostar lika mycket som en mercedes buss
  2. Man har 240 dagar var att ta ut. Av dem är 180(?) S-dagar och 60 L-dagar. Man får bara ta ut ett visst antal av de ena, tills man har tagit ut ett visst antal av de andra. S-dagar grundas på 80% av 97% av din tidigare inkomst. Har du levt på egna besparingar och inte på a-kassa straffas du för det i form av minimibelopp.
  3. Barnet ärver din anknytningsstil och du har ungefär två år på dig att få till det.
  4. Om du inte ger ditt barn ett namn gör staten det åt dig.
  5. Alla som redan är föräldrar berättar utförligt och länge om förlossning.
  6. Anna Wahlgren är galen.
Jag lär få anledning att återkomma till ämnet..

4 kommentarer:

Jenny L sa...

Hej du,
Ursäkta min okunskap, jag får skylla på att jag inte har barn eller väntar barn, men vad är S-dagar och L-dagar? Och du får gärna förklara "anknytningsstil". Det fattar jag inte heller.

Ps. Jag har listat ut vem du är.

ZARAGUS sa...

Det är det som är så festligt. Ingen vet ju vad det där är, men handläggarna formligen dränker en med okända kafkabegrepp. Man behöver använda sig av ett dataprogram för att lägga upp barnledigheten, på riktigt.

Anknytnigsstilar är jäkligt intressanta. Ska utveckla det i något kommande inlägg. Det handlar om att barn försöker optimera sin kontakt/närhet till primära vårdandsgivare. Precis som alla andra djur. Det är ett så kallat adaptivt beteende, det främjar överlevnaden. Beroende på hur föräldrarna beter sig och hur relationen utvecklas bildas en viss anknytningsstil hos barnet, som sen kommer att påverka interpersonella relationer för individen i resten av livet.

Jaså du vet vem jag är. Jag har också en skaplig bild av vem jag är. Den blir bättre och bättre ;)

Jenny L sa...

Jaså, var det DEN anknytningsstilen du menade! ;) Skämt å sido, det låter intressant. Får mig att tänka på min egna första två år. Förstår att det pågår många såna tankar inom dig just nu. Grattis förresten! Roligt för er. När är det dags?

Från och med nu följer jag dessutom din blogg så jag kan läsa fler inlägg om psykologi, som det där om hurra-begreppet. Sånt gillar jag att läsa!

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

helt underbara insikter och konstateranden!