fredag 27 mars 2009

Hjälp, vem är jag!?

Det finns sociologer som hävdar att det krävs större möda nu för tiden för att skapa sin sociala identitet. Det radikala tvivlet, detroniseringen av auktoriteter och globaliseringen bl a, har gjort att alternativen av livsstilsval är fler och vår möjlighet att välja bland alternativen större.

Kanske är det därför vissa människor blir så oerhört provocerade av att vi nu håller på att förändra könsstereotyperna i samhället? Vi tar ifrån folk den sista säkra identiteten. Det enda vissa människor har att hålla fast i när det stora kaoset knackar på dörren är könsidentiteten.

- "Ja, jag har ingen aning om vem jag är, och jag känner mig bara som ett litet fetto som inte passar in någonstans, men en sak vet jag åtminstone; jag är en arg, rädd liten machoman, och det tänker jag hålla fast vid. Inte bara hålla fast vid förresten, jag ska högt basunera ut för världen mina inskränkta, kränkande räddningsplankor till åsikter. För vem är jag annars? Bara ett litet fetto."
- "Söta du, jag har ett tips. Gå i terapi."


4 kommentarer:

Henke sa...

"Detronisering" är ett bra ord. Jag har aldrig använt det, inser jag.

Anonym sa...

Jag vet vem du är , du är min kusin!
/Erling

ZARAGUS sa...

Busted!

Carima sa...

så grymt skrivet!