torsdag 26 mars 2009

Valborg. Ja, redan!

Nu är det dags att börja planera inför Valborg!

Nu kanske du tror att jag skämtar. Ack, nej! Tvärtom. Valborg är förmodligen årets mest värda helg, som det heter. Den vackraste helgen, helgen med bäst anledning att fira (det hemska halvåret är äntligen till ända) och kanske framför allt - den minst kommersialiserade. En hednisk ritual med eld och sång (och fylla; men det säger jag lite lågt, av orsaker jag kommer få anledning att återkomma till i senare inlägg. Jag är helt enkelt inte beredd att prata om det ännu).

Tyvärr blir det nästan alltid pannkaka av denna vackra nordiska(?) tradition. Man utgår ifrån att det ska finnas eld i en viss park, men när man kommer dit sitter där bara tolv fulla tonåringar och huttrar kring en folköl, eller så tror man att det är mysigt att bara vara hemma och äta middag tills man kommer på att nu gled visst högtiden omärkt förbi, eller så hittar man en eld och blir så glad för det att man snabbt halsar en sjua vodka och somnar i askan..

Därför är det dags att börja planera. Tänk på att det kanske är de sista åren vi får fira valborg innan nåt pengaäckligt ljushuvud kommer på att man kan börja sälja låtsaseldar eller nåt annat hjärnslött, och sen står vi där med ännu en högtid som bara handlar om att konsumera.

Så kom igen nu och hitta på nåt nice. Glöm inte att bjuda in mig.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det där med låtsaseldar kanske du ska ta patent på =)

ZARAGUS sa...

Ja, nu när du säger det. Jag gör helt om och blir just det ljushuvud som slår mynt av den sista fria högtiden. Det finns ju iofs krist himmelfärd kvar, men vem bryr sig. Kan man sälja ut gemensamma företag och institutioner kan man väl kränga en och annan högtid också..

Henke sa...

Öppen spis-DVD:er ar ju funnits ett tag, motsvarande grepp vore väl att fylla biosalonger med folk och visa majbrasan på åttametersduk. "Slipp röklukt och fylla, köp en stor popcorn och en brasbiljett". $$$$$$$....

.... sa...

det är fan sant!!!!! Valborg är underskattat. Det är ju verkligen en firning av den kommande värmen.
Hmmmm vad ska jag hitta pa här i sydafrika, far kanske göra en liten eld pa gatan här...det är ok, det gör de hela tiden down town.

Anonym sa...

ja jag håller med! älskar valborg - men du fångade dilemmat bra. Planera nåt du, och bjud med mig! :)